6 maart 2021
Het project TREATS Nepal (Transforming Education through Energy Access and Simple, Sustainable Solutions) in het Gulmi-district is van start gegaan. De projectovereenkomst tussen de Unica Foundation en Renewable World is ondertekend op 19 januari 2021.
In heel Nepal worden meisjes van school gehouden door gebrek aan water en toiletten. Volgens het ministerie van Onderwijs is Nepal het 16e armste land ter wereld en gaan bijna een miljoen kinderen niet naar school, waarbij vooral meisjes uit de armste gezinnen op de middelbare school worden getroffen. De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wordt groter naarmate de armoede toeneemt. Toegang tot water en ontoereikende sanitaire en hygiënische voorzieningen zijn belangrijke obstakels voor schoolbezoek. Het armoedecijfer in het district Gulmi is 25,6%, ongeveer 10% hoger dan het nationale gemiddelde; meisjes in Gulmi lopen zo een groot risico niet naar school te gaan. Volgens het artikel over de projectresultaten van “The Girl Effect, A Neoliberal Instrumentalization of Gender Equality” in 2016, verhoogt een extra jaar secundair onderwijs het toekomstige loon van een meisje met 15 tot 25%.
Het projectgebied is in samenwerking met de overheid geselecteerd, omdat meisjes hier een hoog risico lopen om school voortijdig te verlaten bij de overgang tussen primair en voortgezet onderwijs vanwege gebrek aan water en slechte WASH-voorzieningen op school. Gulmi Durbar Rural Municipality is een van de droogste plattelandsgemeenten in het district, dus alle tien middelbare scholen in deze gemeente zijn het doelwit.
TREATS Nepal, vrij vertaald: “Onderwijs transformeren door toegang tot energie en eenvoudige, duurzame oplossingen in Gulmi District”, is een nieuwe samenwerking van de Unica Foundation met Renewable World om de toegang tot secundair onderwijs te verbeteren voor 3.312 kwetsbare kinderen (1.753 meisjes en 1.559 jongens), inclusief kinderen met handicaps, door middel van watervoorziening op basis van hernieuwbare energie en toegankelijke, waardige WASH-faciliteiten in alle tien middelbare scholen in de landelijke gemeente Gulmi Durbar.
Het projectteam bestaat uit afgevaardigden van Renewable Word en hun lokale NGO-partner Nawa Prabhat Yuwa Sangh (NPYS). Dit is een project van 30 maanden dat is gestart in januari 2021 en eindigt in juni 2023. Deze aanpak combineert watervoorziening via zonne-energie voor meervoudig gebruik van water- en distributiesystemen (SolarMUS), toegankelijke infrastructuur voor waterzuivering en hygiëne (WASH), een pilot met op zonne-energie aangedreven waterfiltratiesystemen en educatie over veilig water en goede hygiëne.
De Unica Foundation werkt momenteel samen met Renewable World in de districten Surkhet en Achham en gebruikt SolarMUS om landbouwverbeteringen te stimuleren voor arme, landelijke gemeenschappen die boven hun waterbronnen leven. Onder de bestaande samenwerking in deze districten zijn basisscholen in de gemeenschappen aangesloten bij de SolarMUS als onderdeel van de begunstigdengroep. Onder TREATS is de aanpak een iets ander model, waarbij middelbare scholen in Gulmi centraal staan in het project, terwijl ook hun omliggende gemeenschap wordt verbonden om toegang tot water voor iedereen te garanderen. Deze verschuiving in focus plaatst middelbare schoolmeisjes in het middelpunt van de verandering, waardoor deze kinderen een grotere kans op onderwijsdeelname krijgen, en dat allemaal door watervoorziening via duurzame alternatieve energie ter ondersteuning van het onderwijs. Van alle projectonderdelen heeft Unica Foundation zich meer gericht op nieuwe pilottechnologie: een waterzuiveringsinstallatie op zonne-energie die als pilotproject alleen in twee scholen wordt geïnstalleerd. Renewable World heeft echter voorgesteld om in alle scholen waterfilters te installeren om ervoor te zorgen dat het water drinkbaar is. Om ervoor te zorgen dat de nieuwe watersystemen, filters op zonne-energie en andere sanitaire en hygiënische infrastructuur effectief en veilig worden gebruikt, zullen we de uitvoering van een door jongeren geleide bewustmakingscampagne faciliteren. Door deze campagne zullen direct 3.312 studenten en indirect 14.904 familieleden de kennis en praktijken op het gebied van hygiëne en sanitaire voorzieningen hebben verbeterd.
De algemene doelstelling van het project is bij te dragen aan de verwezenlijking van SDG 4 in Nepal – Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen’. De voortgang ten opzichte van de projectdoelstellingen zal worden gemeten aan de hand van drie belangrijkste resultaatindicatoren:
- % stijging van het aantal aanwezigen in alle 10 beoogde scholen (uitgesplitst naar geslacht, leeftijd en handicap).
- % van de mensen, waaronder 14.904 leden van de gemeenschap en 3.312 middelbare scholieren, met verbeterde hygiëne- en sanitaire praktijken (uitgesplitst naar geslacht, leeftijd en handicap)
- % vermindering van door water overgedragen ziekten gerapporteerd door huishoudens en scholen in de doelgemeenschappen